2009-02-04

Krönikan

Att vara ung förälder!

Antalet unga föräldrar ökar mer och mer för varje år som går. Det är oftast unga tjejer och killar mellan 14 och 20 år man menar när man pratar om unga föräldrar. De flesta ser detta som en dålig sak. Som att dem inte skulle kunna ta hand om sitt barn bara för dem inte gått ur skolan ännu och inte har jobbat och fått livserfarenhet. Det finns de unga som faktiskt inte kan ta hand om ett barn, som missunnar sitt barn. Men bara för det ska man inte dra alla över en kant. Det finns väldigt många unga, de flesta faktiskt, som sköter sitt barn jätte bra och får det att gå ihop med skolan – om man inte redan är klar med skolan – och ekonomin. Många tycker också att unga som får hjälp av socialen är oansvarliga för att de inte kan få in pengar själv för att försörja sitt barn. Jag tycker inte de är oansvarliga, jag tycker de tar sitt ansvar. När man söker socialhjälp måste man ha gjort vad man kan för att dra in pengar själv men går detta inte finns hjälpen till hands och alla som inte kan få in pengar själv har rätt till den hjälpen. Om inte socialhjälpen skulle finnas skulle det självklart vara oansvarligt att sätta ett barn till världen, för då skulle man inte kunna försörja sig själv och sitt barn.

Att vara en ung förälder är inte lätt, det är fullt av fördomar och dålig kritik som man möter nästan var dag. Vissa mår dåligt av det, medan vissa viftar bort det som om det vore lite skräp. Varför ska man dra alla över en kant för att man hör om vissa unga föräldrar som kan inte kan sköta om sitt barn? Alla har rätten att bli accepterade och ingen ska behöva få möta dålig kritik eller få höra ”du kan inte göra si eller så” – utan att dem känner personen i fråga. Unga har också känslor och dem har lika stor rätt som äldre föräldrar. Äldre föräldrar kan också vara dåliga föräldrar och inte kunna ta hand om sitt barn. Det handlar om mognaden, inte om åldern. Det är fel av samhället att stöta bort de unga. Åldern har ingen betydelse, det är bara två siffror. Det som betyder är hur man är inombords. Unga är precis lika bra som äldre. Det jag tycker är väldigt oansvarligt när man har barn är att röka precis bredvid barnet eller barnvagnen. Det är riktigt dålig stil. Tänker inte dem på hur barnet mår av det? När jag ser sådant blir så fruktansvärt arg. Jag skulle aldrig kunna stå och röka precis bredvid mitt barn eller någon annans barn heller för den delen.

Framför allt verkar det vara pensionärer som reagerar på att unga skaffar barn. Många jag mött när jag varit ute och gått med min son i barnvagn har kollat snett, men de finns även de som ler och pratar med min son. Jag tycker alla borde vara glada istället för att se sura ut och kolla snett. Tänk så mycket bättre man skulle må, ett barn är trots allt en välsignelse. Jag tror att dem flesta som kolla snett är väldigt religiösa. Förr fick man inte skaffa barn utanför äktenskapet, det var en synd. Jag tror många fortfarande tycker så och det är nog därför vi unga föräldrar får en del dålig kritik och fördomar mot oss. Det är väldigt synd. Samhället har förändrats väldigt mycket sedan det var en synd att skaffa barn utanför äktenskapet, nu är det okej att skaffa barn utan att vara gift – för dem flesta.

19 kommentarer:

  1. För det första: det stavas OANSVARIGT, alltså utan L.

    För det andra: jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste din mening "Om inte socialhjälpen skulle finnas skulle det självklart vara oansvarligt att sätta ett barn till världen, för då skulle man inte kunna försörja sig själv och sitt barn."

    Lilla vän, att få pengar från socialen är INTE att försörja sig själv och sitt barn!

    Du skriver om att det finns många fördomar om unga mammor.
    Ja, du har rätt, och du har alldeles nyss, genom att publicera din krönika på bloggen, bekräftat några av mina...

    SvaraRadera
  2. Det blev rättstavat i word när jag skrev så iaf.

    Nej, man kanske inte försörjer sig själv. Men då kan man iaf få pengar till mat och boende. Det är inte bara unga mammor jag pratar om i krönikan, det är alla unga föräldrar.

    Och vilka skulle det vara jag "bekräftat"?

    SvaraRadera
  3. Kom ihåg att hon Naomi har svår dyslexi och missat mycket i skolan. Den här krönikan är inte bra ab många anledningar men man ska ju utgå från sin egen nivå och för dig kanske det här är bra.
    Det är en rad felaktigheter i krönikan som personen ovan påpekat. Sen är det extremt oseriöst att dra till med saker som man tror, tex att det är religösa som kollar snett. Nej den här krönikan var mest komisk, ur många perspektiv.

    Och vad han menar med bekräftat är att du genom din kröniska har bekräftat hans fördomar att unga föräldrar inte alltid är så bra. Det håller jag inte med om. Du är alldeles säkert en jättebra mamma till din son, däremot är du ingen hejare på att debattera eller skriva krönikor.

    SvaraRadera
  4. mycket felstavat pga stress. jag slant på tangenterna. sorry.

    SvaraRadera
  5. T. ex fördomen att unga föräldrar skaffar barn utan att ha det ordentligt ordnat för sig, exempelvis vad gäller ekonomi.

    Du, i likhet med måååååånga andra unga föräldrar verkar tycka att det är helt i sin ordning att skaffa barn, trots att man står utan egen försörjning, och tycker därmed också att det är helt ok att livnära sig på bidrag, t. ex i form av den socialhjälp du beskriver.

    Att vara 17 år och inte vara självförsörjande är helt ok. Det är dessutom mycket vanligt. De 17-åringar som har det ordnat för sig ekonomiskt är antagligen lätt räknade.

    Vad du, och många andra mammor (inte bara unga!) inser är att genom att skaffa barn medan man ännu inte har en stabil ekonomi(som INTE består av bidrag!) gör man det ännu svårare för sig att någonsin få ordning på den biten i livet.
    Som småbarnsförälder blir du t. ex oattraktivare på arbetsmarknaden. Du kan antagligen inte ta vilka jobb som helst, i och med arbetstider som inte funkar p.g.a barnet. Därmed måste du antagligen tacka nej, eller utesluta, jobbchanser som hade kunnat hjälpa dig bort från livet betalt av socialtjänsten.

    Det ÄR jättemysigt med barn, och jag tvivlar inte på att du tar väl hand om och älskar Max över allt annat.

    Men det känns som att många unga föräldrar tänker egoistiskt när de bestämmer sig för att sätta ett barn till världen.
    De har oftast inte varit ihop med pappan så länge, men längtar otroligt mycket efter en bebis (vilket jag kan förstå!).
    Men istället för att inse fakta: att skaffa barn innan man har ordning på sitt liv kanske inte är det bästa, så skaffar de barn.

    Och sen står där en 18-årig mamma, ofta ensamstående eftersom det (föga förvånande) inte höll med pappan, i en liten lägenhet betald av socialtjänsten...

    Har jag fel?

    SvaraRadera
  6. Minna: Vad menar du med svår dyslexi? Jag har ingen dyslexi, men har varit dum och skolkat från högstadiet en hel del, vilket jag ångrar idag. Därför är jag kanske inte på samma nivå som andra i min ålder.

    Att jag skrev det med religiösa var en gissning, det är en gissning som jag faktiskt tror att det kan vara en anledning. Eftersom det förr var en synd att skaffa barn utanför äktenskap.

    Unga föräldrar kanske inte alltid är så bra nej, men jag tycker inte man ska dra alla över en kant för det. Alla har rätt att bli accepterade utan att få massa kritik.

    Nej, jag är inte bra på det är. Men nu var det så att det var en uppgift i svenskan och jag ville visa upp mitt arbete. Jag vill kunna känna mig duktig på så saker och ting och detta är en bra övning.

    ML: Kanske inte helt okej. Men då var situationen helt annorlunda när jag blev gravid, sen hände det saker som gjorde så vi var tvungna att få hjälp från socialen. Det är ett sistahandsval ja, jag menar inte att man ska skaffa barn om man inte har det ordnat för sig. Men dom flesta unga blir gravida utan att det är meningen och ibland är inte alltid abort utvägen.

    Därför pluggar jag nu, för att kunna få ett bra jobb i framtiden. Det vill säga om sisådär 4-5 år.

    Jag och Thomas hade vart tillsammans i 2,5 år innan Max föddes, dom flesta andra jag hört om brukar ha vart tillsammans i 6 mån till ett år innan dom blivit gravida.

    Jag valde att flytta själv, för att det inte fungerade att bo ihop, men vi är fortfarande tillsammans och i år firar vi våran 4 års dag. Jag trivs som det är nu och mår mycket bättre.

    SvaraRadera
  7. För att lägga mig i diskussionen så tycker jag att det är jätte bra att du läser upp betygen, du har en plan för framtiden. Man gör inte alltid de bästa valen, men du gör dit bästa för att ordna upp allt.
    Socialen är jätte bra att de finns till de som verkligen behöver bidrag, dock tycker jag det är fel av dom som lever på det och inte vill förändra sin situation, men där är ju du inte.
    Tycker lite synd om dig med all kritik du får, du gör ju ändå bara ditt bästa, mer än så kan man inte.

    SvaraRadera
  8. Men du blev ju planerat gravid, eller hur?

    Och vad jag minns så hade du inte världens bästa situation när du valde att bli gravid heller. Massa bråk och strul med din mamma, så att du inte kunde bo hemma, utan soc var tvungna att betala lägenhet till dig. Eller minns jag fel?

    SvaraRadera
  9. ML nu får du ge dig. Du har ingen rätt att döma huruvida Naomi var i en situation där det var lämpligt att skaffa barn eller inte. Vem säger att ekonomi är det viktigaste för ett barn? Jag vet många barn (uppvuxen i Danderyd) som vuxit upp med pengar i överflöd men där kärlek och närvaro inte funnits. Vem ger dig rätten att bestämma hur det ska vara?
    Vi bor i ett land där det finns socialbidrag, som är till för att hjälpa folk när saker inte funkar. Det är väl jättebra? Naomi har inte som plan att gå på socialbidrag livet ut och oförutsedda saker kan ske.

    Jag gillar inte folk som ska gå med pekpinne och tillrättavisa andra. Ingen vet vad som är bäst för andra så döm inte andra på det där sättet.

    Jag ber om ursäkt för att jag skrev att du har svår dyslexi. Däremot tycker jag att det är stor skillnad på ditt intellekt mot andra 18 åringar men det är ingenting du inte kan ta igen och du är säkert bra på andra saker.

    SvaraRadera
  10. ML: Ja jag hade strul med min mamma, men vad spelar det för roll om man skaffar barn då? nej, soc betalade inte lägenhet för mig då. då bodde jag hemma hos thomas och hans mamma. Situationen såg helt annorlunda ut när jag blev gravid än vad den gjorde ett halv år efter.

    Minna: Jag har ju ändå missat nästan 3 år i skolan, därför är jag inte lika bra på att skriva som andra i min ålder är. Men det är mycket annat jag är bra på också. Som matte tex, jag ligger redan före alla andra och har redan gjort provet dom ska göra i nästa vecka, som jag fick VG på :)

    SvaraRadera
  11. Oj vad duktig du är! Själv suger jag på matte och fick tenta upp det senare.

    SvaraRadera
  12. Tycker att det är sorgligt ,
    du får allt låta så jävla synd om dig hit och ditan , tänk på ditt barn i stället ?
    du säger att alla kollar snett när du är ute med din son ? kanske för att dom tycker det är skamligt att skaffa barn när man redan innan vet att man kommer få leva på soc ,
    du har skrivit i många inlägg att du inte har några pengar , du får låna ihop pengar m.m , ändå säger att du att du tar hand om ditt barn? sen att din sitation såg bättre ut innan ? du bodde hos din killes mamma ? är de bra ? nej det är det verkligen inte , jag skulle gissa på att han blir omhändertagen snart !

    SvaraRadera
  13. Naomi: ja självklart kan saker ändras, men du kommer ända inte ifrån det faktum att din situation var ALLT ANNAT än optimal, när du valde att bli gravid!

    Visst är det bra att socialhjälp finns, men jag hatar den inställnigen "jag har inget eget boende och ingen egen inkomst, men vill ju såååååå gärna ha en bebis. Äsch, vi skaffar en, det finns ju socialhjälp att leva på!".

    Och nej, pengar är verkligen inte allt! Men det är en stor del, faktiskt. Och nu menar jag inte pengar som pengar i "jag-ska-strö-pengar-över-mitt-barn-och-han-ska-få-vad-han-vill", utan jag pratar om mer basala behov, som t.ex att ni inte ens hade råd att köpa en ordentlig spjälsäng till ert barn!

    SvaraRadera
  14. ML: Jo vi hade råd att köpa en spjälsäng, men eftersom vi skulle få en gratis och bara väntade på att få hem den köpte vi en resesäng och ifall att vi inte skulle få hem spjälsängen i tid kunde vi använda den tills vidare.

    Du känner mig inte och vet inte hur min station verkligen var när jag blev gravid.

    SvaraRadera
  15. Men vi har ju följt alla dina olika bloggar hit och dit, och även dina inlägg på ungdomar.se, så vi vet ju visst hur din situation såg ut då eftersom du skrev om den där. faktiskt.

    SvaraRadera
  16. Naomi: har aldrig påstått att jag känner dig. Jag grundar mina påståenden på vad jag läst i dina tidigare bloggar, och när du och Matilda Runeskjöld höll på med UngaMammor.com skrev du mycket om dina planer att skaffa barn.

    Dessutom skrev du mycket om strulet med din mamma, att ni inte hade egen lägenhet, du hade ingen ordentlig skolgång eller jobb. Det var det jag syftade på när jag skrev att din situation inte var optimal när det kommer till att skaffa barn.

    SvaraRadera
  17. Detta har jag saxat från dina kommentarer på Ungdomar.se innan du blev gravid:

    "BabyTiger: Vet någon hur man kan tjäna pengar snabbt? Behöver verkligen få in pengar och jag lever på mitt studiebidrag som inte räcker långt.. Där jag bor finns det inte speciellt många extrajobb som man kan ta.. Jag vill mer lixom tjäna snabba pengar utan att anstänga mig särskilt mycket.. Skriv alla era tips ni har!"

    "Babytiger: Nja, de där med fruken låter inte så bra med tanke på att ja inte ens har råd till att köpa frukt.. Jag menar lixom snabba pengar utan att behöva slösa ngt"

    "mååne: Är du gravid eller kontemplerar du bara idéen av att reproducera?
    BabyTiger:Jag vet inte riktigt vad "reproducera" betyder. Du får gärna berätta för mig vad det betyder så kan jag nog vara riktigt på den frågan."

    "Fisk_den_tredje: Anser ni er ungdom vara ett avslutat kapitel? Finns det verkligen inget mer ni skulle vilja göra utav det?
    Babytiger: Nej det finns inget mer jag skulle vilja göra. Finns inget speciellt som jag är intresserad av att göra med min ungdom. Jag längtar faktiskt efter en liten bebis."

    "Babytiger: Jag längtar faktiskt efter en bebis och ja vill ha råd från andra unga mammor, och inte negativa kommentarer.
    Det jag vill ha råd om är hur det är att vara en ung mamma och hur jobbigt det är med mera. Vill bli förberedd om man säger så."

    "Rilian: Tänk dig om bebisen får kolik,vad gör du då? Vad gör du om din partner inte längre finns i ditt och barnens liv?
    BabyTiger: Jag vet inte riktigt vad kolik är, men ja ska kolla upp det.
    Jag vet att han kommer ta sitt ansvar så det är inga problem med det.. Och föresten så är du ju själv 17 och har barn, har läst det i en annan tråd. Så du ska väl inte säga till mig att vänta. Jag kommer vara 17 när barnet föds isåfall.."

    "Babytiger: Har nu försökt bli gravid i tre månader och nu äntligen har jag plussat!"

    "ImQueer: lite själviskt tycker jag.. barn ska man inte skaffa om man inte är 100% säker på att man kan ta hand om det.. det finns ingen tillbakaknapp här
    BabyTiger:Det ver jag väl.. Detta är planerat och jag vet helt säkert att jag kan ta hand om det, annars skulle jag aldrig försöka bli gravid.."

    "Jonta: Hur ska ni försörja er då? Har din kille ett bra betalt jobb?
    Det är våran ensak som inte ni har med att göra [rolleyes] Han är 18 år .."

    "BabyTiger: Det är inte bara JAG som kommer ta hand om barnet, pojkvännen kommer ju självklart hjälpa till eftersom vi bor ihop och medans jag pluggar kommer han passa barnet..
    Venzzon: Skulle inte han jobba? fattar inte vart ni ska få pengar ifrån!!?"

    "Babytiger: När jag blev gravid var situationen en helt annan än vad den är nu. Då var han lovad ett jobb, men sedan fick han det inte och nu går vi båda på social bidrag. Jag kommer få föräldrapenning under första året och sedan börjar jag plugga igen.Han har inte börjat på gymnasiet överhvudtaget, inte jag heller. Han är sjukskriven just nu pga ond rygg men när sjukskrivnings tiden är slut ska han söka jobb."

    "Babytiger: Vi söker ny lägenhet just nu. Det är soc som betalar hyran för oss."

    "Spellbound: Tänkte du skaffa barn med ditt studiebidrag som enda grund? Ett barn kostar ca 60 000 kronor per år. Din årsinkomst är 12 000.
    Babytiger: Nej, jag tänker inte vänta. Du kanske borde veta att man får bidrag som mamma också?"

    "Kitten: Du är ju jätteung och kanske inte hinner få någon utbildning heller!
    BabyTiger: Man kan alltid utbilda sig hela livet ut.. Men efter 25 års ålder så får man ta studielån.."


    Detta var bara ett litet utrag. Jag tycker att det får tala för sig själv...

    SvaraRadera
  18. jag tycker du är pinsam,
    du skämmer ut alla som är unga mammor, man blir bara irreterad av att läsa "jag är duktig i skolan" jag fick vg på det , lalala, liksom det kanske är för grundskolan? du ligger över två år efter i skolan ? och du kallar dig själv smart ? du hade ett val när du hoppa av , hade du varit mogen hade du väntat med barn och gått klart skolan , du fattar inte att din son bli drabbad av det du gör,

    SvaraRadera
  19. det enda jag tycker är komiskt i dt hela är det patetiska. Du skriver om religösa och hur dom ser på allt, sen skriver du till alla andra att dom inte ska dra unga mamor över en kant HA! WHAT! man kan inte äta och ha samma kaka, alla andra får itne ha fördommar men du har hur många som helst själv som är helt okej. Nja, jag håller me dom andra, försök dig inte på debatt, det blir bara pinsamt för dig själv

    SvaraRadera